Hoe maak je een contentkalender?

blogplanner

Wat is een contentkalender?

Een overzicht met onderwerpen waar je over gaat publiceren op je social media kanalen.

Voorbeeld: Balleeknits ontwerpt brei/haakpatronen en geeft workshops. Haar blog gaat over deze patronen en de workshops. Iedere 3 maanden maak ik een nieuwe kalender voor Balleeknits, deze vul ik met onderwerpen om over te schrijven.

Hoe doe je dat slim en efficiƫnt?

  • bepaal waar je over wil schrijven, wat zijn je hoofdthema’s en hoe vaak je wil publiceren
  • kies een periode om een kalender voor te maken (3 maanden bv)
  • maak een lijst met geschikte onderwerpen en
  • schrijf een kernwoord voor 1 blog/publicatie op een post-it
  • verdeel de post-its over je kalender. Maak het visueel.
  • hang de kalender in het zicht

En nu komt het belangrijkste:

Neem iedere week een vast moment om je blogs te schrijven voor de komende week. Een kalender vol plannen is leuk, maar het echte werk is natuurlijk het daadwerkelijk schrijven van je vulling.

Voordelen van deze manier van werken?

  • Je hoeft niet iedere week opnieuw gaan zitten verzinnen wat je nu weer eens moet schrijven.
  • Door je planning zie je waar je op moet gaan letten, en wordt je niet overvallen door vaststaande feiten. Bv dat het kerstmis is, of dat het bijna Valentijnsdag is.
  • Door vooruit te plannen, krijg je rust in je hoofd en hou je tijd over voor je andere werkzaamheden

Tip:

Maak een apart papier waar je “reserve onderwerpen” op kunt plakken.

Schrijf op de kalender de gepubliceerde blogs, en haal je post-it weg. Zo heb je straks een volgeschreven kalender, en kun je in 1 oogopslag zien waar je de afgelopen tijd over geschreven hebt.

Maak gebruik van de Checklist Bloggers (gratis)

Mocht je behoefte hebben aan meer informatie of hulp bij het beginnen met de contentkalender, neem gerust contact op om te kijken wat ik voor je kan betekenen.

Ik denk graag met je mee.

info@bureauvossen.nl